1. Доба монументального стилю (Х -
ХІ ст.)
Ознаки творів доби монументального
стилю:
Масштабність Величність Ідейний пафос
Приклади літератури: "Остромирове Євангеліє", "Повість минулих літ",
"Слово про закон і благодать".
2. Доба орнаментального стилю
(кінець ХІ - ХІІІ ст.)
Ознаки творів доби орнаментального
стилю:
Ритмічність підпорядкування художнього
тексту; Витонченість художніх засобів
Приклади літературних творів: "Слово про похід Ігорів", "Повчання дітям",
Галицько-Волинський літопис.
3. Доба підсумків (ХІV - XV ст.)
Ознаки творів доби підсумків:
Змішання стилів; Характерні зводи.
Приклади творів: "Лаврентіївський звід", "Літопис Руський",
"Києво-Печерський патерик".
4. Ренесанс -
це напрямок у мистецтві, що виник в Італії в ХІV ст. і поширився в Англії,
Франції, Німеччині та інших країнах Європи.
Ознаки ренесансу:
Наслідування античного мистецтва; Гуманізм;
Зацікавлення життям простих людей;
Заперечення середньовічних традицій.
Письменники доби Ренесансу: Павло Русин, Себастьян Кленович.
5. Бароко - це стиль в архітектурі
і мистецтві ХVІІІ ст., для якого характерна підкреслена урочистість,
декоративність. Метою є справити враження, викликати зворушення.
Ознаки бароко:
Центральне місце відводиться Богові; Релігійне
забарвлення; Динамізм; Гіперболізація;Метафоричність мови; Спроба поєднати
античність з християнством; Пристрасть до сміливих комбінацій, чудернацького,
незвичного.
Представники
доби бароко: І. Вишенський, М. Смотрицький, І.
Величковський.
6. Класицизм - це художній стиль й
естетичний напрям, який розвивався в ХVІІ ст. у Франції і різною мірою охопив
європейські літератури ХVІІІ - першої третини ХІХ ст.
Ознаки класицизму:
Поділ персонажів на позитивних і
негативних; Одновимірність характеру;
Правило трьох єдностей; Сюжет
розгортається лінійно, практикуються концентричні сюжети.
7. Сентименталізм- це один із
літературних напрямів другої половини ХVІІІ - початку ХІХ ст. у країнах
Європи, що виник як заперечення раціоналізму класицистів у добу
Просвітництва.
Герой сентименталізму:
Проста людина з народу; Надзвичайно чуттєвий та вразливий; Знаходить
гармонію у спілкуванні з людиною.
Ідеї сентименталізму:
Захист права людини на приватне життя
незалежно від станової приналежності.
Духовний світ почуттів селянина, міщанина
багатший за світ представників дворянства.
Сементалізм в українській літературі: І. Котляревський "Енеїда", Г. Квітка-Основ'яненко
"Маруся".
8. Романтизм- це художній метод у
літературі і мистецтві першої половини ХІХ ст., його суть полягає у тому, що
реальній дійсності, яка не задовольняє митця, протиставляються картини життя
бажаного, витвореного мрією.
Ознаки романтизму:
Виняткові характери у виняткових
обставинах; Ліризм; Фантастика; Увага до історичного минулого;
Звернення до фольклору.
Романтизм в українській літературі: Євген Гребінка ("Сонце та Хмари"), Микола Костомаров,
Віктор Забіла.
9. Реалізм - це мистецький напрям
ХІХ ст., що зображував типові характери в типових обставинах, прагнучи до
глибокого й панорамного змалювання життя в його закономірностях і
суперечностях.
Ознаки реалізму:
Соціальна зумовленість життя людини; Змалювання
згубного впливу антигуманного світу на вчинки і долю людини; Історизм у відтворенні явищ дійсності;
Гуманізм, співчуття і протест проти всіх
форм соціального і духовного поневолення.
10. Натуралізм - це літературний
напрям, що виник у Франції в 70-ті роки ХІХ ст. і поширився в Європі та США.
Виник як реакція на вичерпність форм реалізму і його принцип соціальної
зумовленості людського характеру.
Ознаки натуралізму:
Тлумачення особи біологічними, спадковими
рисами то соціально-моральним середовищем.
Буття героїв у світлі досягнень науки.
Натуралізм в українській літературі: Іван Франко "Ріпник", "Борислав сміється".
11. Модернізм - це комплекс
літературно-мистецьких напрямів, що виникли наприкінці ХІХ ст. як заперечення
натуралізму в художній дійсності, як спростування заангажованості митця.
Основні напрями:
Імпресіонізм Експресіонізм
Неоромантизм Неореалізм
Неокласицизм Символізм Футуризм
11.1. Імпресіонізм - це напрям у
мистецтві й літературі середини ХІХ - поч. ХХ ст., представники якого
намагалися відтворити навколишній світ у всій його змінюваності й рухливості,
а також показати найтонші відтінки настрою, почуттів людини.
Ознаки імпресіонізму:
Тонкий психологізм змалювання персонажів;
Прагнення відтворити найтонші відтінки настрою;
Прагнення схопити миттєві враження; Тяжіння
до лаконізму прози, її ритмічності;
Багатство відтінків у змалюванні
дійсності; Посилена увага до кольорів, звуків і яскравих художніх деталей.
Імпресіонізм в українській літературі: Михайло Коцюбинський "Цвіт яблуні",
"Intermezzo", М. Хвильовий, С. Васильченко "Талант".
11.2. Експресіонізм - це
літературно-мистецький стильовий напрям модернізму, що оформився в Німеччині
на початку ХХ ст., передусім у малярському середовищі, проіснувавши до 30-х
років.
Ознаки експресіонізму:
Відображення загостреного суб'єктивного
світобачення через гіпертрофоване авторське "Я", напругу його
переживань та емоцій; "Нервова"
емоційність; Ірраціональність; Фрагментарність;
Плакатність; Позбавлення прикрас; Схильність до контрастування барв; Гротескність;
Гіперболізація; Використання символів; Відчуття повсякденного болю; Страх за майбутнє людини.
Експресіонізм в українській
літературі: В. Стефаник "Камінний хрест",
М. Куліш, О. Турянський.
11.3. Неоромантизм- це напрям
кінця ХІХ - поч. ХХ ст., вид модернізму, який зародився у Франції і генетично
пов'язаний із романтизмом.
Ознаки неоромантизму:
Прагнення поєднати ідеал з дійсністю; Виразність
суспільних ідеалів;Прагнення до визволення особистості;
Виняткова й активна особистість може
підняти до свого рівня інших; Гострий конфлікт між добром і злом, правдою і
кривдою; Привернення уваги до чуттєвої сфери людини;
Піднесення постаті самотнього визначного
героя.
Неоромантизм в українській літературі: Леся Українка "Лісова пісня", О. Кобилянська
"Земля", "Битва", М. Коцюбинський "Тіні забутих
предків".
11.4. Неореалізм - це стильова
течія, що виявила себе на межі ХІХ - ХХ століть і характеризувалася
документальною достовірністю, філософсько-аналітичним заглибленням у
дійсність і ліричною стихією.
Героями неореалістичних творів є люди
звичайні, проте з багатим внутрішнім світом; об'єктом зображення є не стільки
вчинки, як відчуття і роздуми персонажів.
Неореалізм в українській літературі: В. Винниченко "Момент", В. Підмогильний, Григорій
Тютюнник.
11.5. Неокласицизм (від гр. neos —
молодий та лат. classicus — зразковий) — течія в літературі й мистецтві, що
з’явилася значно пізніше занепаду класицизму як літературного напряму і
знайшла свій вияв у використанні античних тем та сюжетів, міфологічних
образів і мотивів, проголошенні гасел «чистого» мистецтва та культу
позбавленої суспільного змісту художньої форми, в оспівуванні земних насолод.
Неокласицизм виник у західноєвропейській літературі в середині ХІХ ст.
Ознаки неокласицизму:
Повернення до вічних законів мистецтва; Орієнтація на кращі здобутки античності;
Інтелектуалізм; Естетизм; Використання зразків античної
культури і культури епохи Відродження;
Гармонія між розумом і почуттями; Аристократизм
духу;
Несприйняття радянської дійсності
(комуністичної ідеології - всього, що призвело до падіння рівня духовності).
Принцип неокласиків: «На теми, що нові, античний вірш складаймо».
Характерні жанри: сонет, олександрина, терцина, октава, рондо тощо.
Неокласицизм в українській літературі: "П'ятірне гроно" неокласиків - М. Драй-Хмара, М. Зеров,
Освальд Бургардт (Юрій Клен), П. Филипович, М. Рильський. Поети «празької
школи».
11.6. Символізм- це стильова течія
модернізму, головним художнім засобом якої є символ як спосіб вираження
незбагненої суті явищ життя та індивідуальних уявлень митця. Засновником
символізму вважається Шарль Бодлер.
Ознаки символізму:
Заміна думок, понять відповідними знаками
- символами, що мають прихований зміст;
Бунт проти консервативної народної
моралі;Естетство (захоплення витонченою поетичною формою й недооцінка
змісту); Культ екзотичних і заборонених тем; Увага до позасвідомого з метою
вирватися за межі повсякденного.
Символізм в українській літературі: П. Тичина, М. Вороний, О. Кобилянська
11.7. Футуризм - це одна з течій у
літературі. Основоположник — італійський письменник Марінетті, що в 1909 році
опублікував «Перший маніфест футуризму», де закликав звільнитися від
літератури минулого і створити «динамічну літературу майбутнього», що буде
оспівувати замість людини техніку та машини.
Ознаки футуризму:
«Ліквідація мистецтва є наше мистецтво»; «Набутки
розуму, а не душі та серця»;
Заперечення реалізму; Відкидання
класичної спадщини;
Руйнування норм морфології і синтаксису; Звуконаслідування;
Використання образів-символів; Анархізм,
нехтування існуючими нормами моралі, егоцентризм.
Футуризм в українській літературі: М. Семенко, Я. Савченко, В. Поліщук.
11.8.Екзистенціалізм (від лат.
exsistentia — існування) — модерністська течія в літературі, що оформилась на
початку 40-х років ХХ ст. і найвиразніше виявила себе у творчості Ж.-П.
Сартра, А. Камю.
Характерні ознаки екзистенціалізму:
Песимізм
Заперечення раціонального пізнання;
Твердження інтуїтивного розуміння реальності.
Людське існування (екзистенція)
виявляється через турботу, страх, рішучість, совість.
Людина осягає екзистенцію в граничних
ситуаціях (боротьба, страждання, смерть).
Екзистенціалізм в українській
літературі: В. Підмогильний
12.Соціалістичний реалізм (соцреалізм)
— організований за чіткою програмою літературний метод, який передбачав
оспівування комуністичної партії і її провідної ролі в житті народу, у
будь-яких сферах.
Характерні ознаки соцреалізму:
Ідеалізація людини як носія кращих
моральних якостей, вихованих соціалістичною системою;
піднесення борця, будівника нового
суспільства; Зображення художньої дійсності прикрашеною;
Конфлікт полягав у боротьбі проти чужих
ідей, за ідеологічну спільність та однодумство.
Соцреалізм в українській літературі: О. Довженко
13. Постмодернізм
Постмодернізм
(від фр. post — після + modernisme) — загальна назва літературно-мистецьких
течій кінця ХХ — початку ХХІ ст.
Характерні ознаки постмодернізму:
Гра зі словом; Інтертекстуальність (приховане та явне
використання чужих текстів);
Зміщення часу і простору; Багатозначність;
Парадоксальність;
Карнавальність; Іронічність; «Віртуальний історизм».
Постмодернізм в українській
літературі: Ю. Андрухович, О. Ірванець, В. Неборак,
С. Жадан, І. Малкович, О. Забужко.
|
вівторок, 18 листопада 2014 р.
Підписатися на:
Дописати коментарі (Atom)
НАПРЯМИ І СТИЛІ В УКРАЇНСЬКІЙ ЛІТЕРАТУРІ
ВідповістиВидалити